USL a înlăturat şi ultima piedică din calea clientelei: LICITAŢIILE PUBLICE

De la înălţimea majorităţii parlamentare confortabile pe care o are, USL nu se mai sfieşte deloc când vine vorba de modificarea legilor astfel încât liberalii, social-democraţii şi clienţii lor politici să beneficieze la maximum de instalarea la putere. Ultima victimă în goana USL după banul public? Legea achiziţiilor publice. Odată „periată“, regiile autonome, consiliile judeţene, primăriile şi multe alte autorităţi publice au mult mai multă libertate să dea contractele cui trebuie, nu prin licitaţie. 
Regiile autonome şi companiile naţio­nale la care statul este acţionar absolut sau majoritar nu mai sunt obligate să atribuie contractele prin licitaţie, fiind scoase din categoria „autorităţilor contractante“. Cum le vor atribui de acum încolo? Prin încredinţare sau negociere directă. Adică, le vor face cadou cui trebuie. La rândul lor, instituţiile publice se vor putea şi ele feri de licitaţii, dacă au grijă, atunci când achiziţio­nează bunuri, servicii sau lucrări, să fracţioneze contractele astfel încât să se încadreze în noile plafoane, mult mai generoase graţie Guvernului şi parlamentarilor USL. Cât de generoase? Păi duble în cazul bunurilor şi serviciilor, respectiv de peste şase ori mai mari în cazul lucrărilor.

Cum să „ciunteşti“ legea fără să-ţi asumi răspunderea

Invocând „necesitatea adoptării unor măsuri urgente pentru perfecţionarea şi flexibilizarea sistemului achiziţiilor publice“, Guvernul Ponta s-a apucat să modifice în 2012, pe ici, pe colo, sistemul de achiziţii publice. A rezultat Ordonanţa de Urgenţă nr. 77/2012, de modificare şi completare a OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii. Schimbările cu adevărat grele nu au fost însă operate de Executiv, pentru a nu sări probabil în ochi, ci au fost lăsate la îndemâna parlamentarilor USL, care le-au introdus subtil în legea de aprobare a ordonanţei, profitând de dezbaterile din comisii. Guvernului nu i-a mai rămas apoi decât să se declare de acord cu amendamentele propriilor parlamentari şi, astfel, România a ajuns să aibă, începând de astăzi, o legislaţie mult mai permisivă în domeniul achiziţiilor publice. Aceasta în condiţiile în care este bine ştiut faptul că statul, prin instituţiile şi companiile sale, e cel mai mare cumpărător.

Citește întregul articol aici