Seminar privind abordarea penală și administrativă a fraudării fondurilor naționale și europene (3-5 iunie 2013)

În perioada 3-5 iunie 2013, s-a desfășurat la Predeal primul seminar al proiectului dedicat combaterii criminalității din domeniul achizițiilor publice
Temele abordate au fost cele stabilite la conferința de schimb de bune practici care a avut loc la București, în 24 mai 2013.

Printre acestea se numără: 
– conflictul de interese și metode de gestionare
– aspecte teoretice și practice privind achizițiile publice 
– metodologii de investigare a fraudelor în achizițiile publice. 

Agenda seminarului a cuprins atât prezentări teoretice, cât şi exerciţii practice şi studii de caz exemplificatoare, acoperind în egală măsură abordări de drept penal și de drept contencios-administrativ. Seminarul a fost moderat de Laura Ștefan – expert anticorupție și Sorin Fusea – președintele ANSA. Prezentările au fost susținute de către:

Raluca MARȚIAN – director ANRMAP
Oliver ALDEA – judecător Landgericht Kassel, Germania
Corina NEAGA – specialist ANSA
Diana UNGUREANU – judecător, trainer INM
Milica DOBROTĂ – specialist, ANSA
Constantin PREOTEASA – comisar şef, IGPR
Crin BOLOGA – prim procuror, Parchetul de pe lângă Tribunalul Sălaj
Teodor Florin CUCIUREANU – şef serviciu specialişti, DNA
Horaţiu BAIAS – procuror şef serviciu, DNA
Mihai FENTZEL – inspector de integritate, ANI
Silviu Cristian POPA – preşedinte complet, CNSC

Judecătorul german Oliver ALDEA, specializat în infracţiuni economice, a completat prezentarea susţinută în cadrul conferinței de la București prin unele studii de caz ce vizează mai multe tipuri de infracţiuni: furnizarea de informaţii false sau incomplete în utilizarea fondurilor naţionale, neglijenţă în utilizarea fondurilor, frauda în folosirea subvenţiilor.

Referitor la recuperarea prejudiciului creat, domnul Aldea a admis că în multe cazuri, până la recupererea prejudiciului, firma respectivă este deja în insolvenţă.

Crin BOLOGA, prim procuror al Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj, a prezentat metodologii de investigare a fraudelor în domeniul achiziţiilor publice, având la bază un caz real, aspect apreciat şi semnalat de către participanţi în formularele de evaluare primite. Domnul Bologa a pus accent pe modul de administrare a probelor într-o anchetă penală. Astfel, domnul Bologa a precizat traseul de urmat în investigarea unei fraude din achiziţii publice: evaluarea corectă a informaţiilor primite pentru a observa indicatorii de fraudă în procedura achiziţiilor publice, relaţii de colaborare cu alte instituţii cu atribuţii în domeniul achiziţiilor publice, aplicarea măsurilor asiguratorii în vederea recuperării pagubelor, cu luarea în considerare a confiscării extinse, cunoaşterea legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice şi a finanţelor publice.

Horaţiu BAIAS, procuror şef serviciu în cadrul DNA, în prezentarea „Banii publici. Tentaţia eternă” a menţionat că pentru stabilirea corectă a prejudiciului este foarte important să adresezi întrebările corecte: cum este el definit, care sunt metodele adecvate de stabilire. Ancheta penală depășește limitele unei anchete strict economice. Sunt achiziții publice care pornesc de la o premisă falsă și ajung la o concluzie falsă (de exemplu: achiziționarea de către o autoritate contractantă a unor produse inutile pentru aceasta produce un prejudiciu).

Silviu POPA, preşedinte complet CNSC, a declarat că un instrument valoros în stabilirea prejudiciului este „valoarea estimată”, care trebuie să fie determinată pornind de la „percepţia pieţei”, valoarea pe piață a lucrărilor/serviciilor/produselor care fac obiectul contractului în cauză.

Constantin PREOTEASA, Comisar şef din cadrul Direcţiei de Investigare a Fraudelor, IGPR, a precizat că legea nu incriminează specific nicio infracţiune în achiziţii publice. Asta cu atât mai mult atunci când nu există nicio parte vătămată care să se plângă. Astfel, DIF a identificat 16 indicatori de fraudă în atribuirea contractelor de achiziție publică, printre care:

– fragmentarea achizițiilor
– practici de cooperare secretă (de exemplu: toți ofertanții mențin prețuri ridicate sau ofertanții respinși sunt angajați ca subcontractanți).

Practici de ofertare prin cooperare secretă au fost constatate în următoarele sectoare: asfaltări de străzi, construcţii de clădiri, activităţi de dragare, echipamente electrice, construcţii de acoperişuri, eliminarea deşeurilor, dar sunt relevante şi pentru fondurile structurale.

La seminar au participat procurori, judecători și ofițeri operativi delegați de către instituții partenere, respectiv, DNA, Ministerul Public, INM și IGPR.

Corina NEAGA, specialist ANSA şi Mihai FENTZEL, inspector de integritate ANI, au prezentat studii de caz care au fost date spre soluţionare celor cinci grupe de lucru mixte alcătuite din participanți.

Prejudiciul creat prin fraudarea fondurilor naționale și europene a reprezentat unul dintre subiectele cele mai disputate. Participanţii au apreciat calitatea prezentărilor, considerându-le foarte utile pentru activităţile lor ulterioare. De asemenea, interactivitatea formatori-participanţi a fost un aspect foarte apreciat.

Seminarul a fost primul din seria celor 14 menite să aducă în discuție și să dezbată problematica achizițiilor publice din România. Obiectivul concret constă în realizarea ghidului operațional pentru grupul-țintă, un ghid de bune practici și proceduri de urmat în lupta împotriva fraudei din achiziții.

Citiți mai multe detalii aici