Într-un context în care presa locală întâmpină tot mai multe provocări în a se menține pe piață, iar jurnaliștii caută noi resurse pentru a-și putea continua activitatea, Freedom House, cu sprijinul Departamentului de Stat al SUA, își propune să ofere un mic ajutor, printr-un ghid ce prezintă trei linii directoare principale: achizițiile publice, monetizarea unui blog și utilizarea instrumentelor vizuale gratuite pentru ilustrarea articolelor și investigațiilor.
Prin cele trei direcții, considerăm că jurnaliștii pot dobândi noi competențe, ce se pot dovedi extrem de utile în activitatea lor.
Achizițiile publice reprezintă, încă, o zonă vulnerabilă, în care rolul de watch-dog al jurnaliștilor poate preîntâmpina sau semnaliza acțiunile menite să aducă beneficii ilicite unor părți. Ca atare, considerăm oportună o scurtă prezentare a unor indicatori de fraudă, de favoritism sau de existența unor carteluri în achiziții publice, la care jurnaliștii pot apela pentru a se familiariza cu acest domeniu.
Pentru că veniturile publicațiilor locale au avut de suferit începând cu anul 2008, iar redacțiile au trebuit să reducă salariile și numărul de angajați, unii jurnaliști din presa locală au găsit un refugiu în online, unde și-au putut crea un blog care să le genereze un venit suplimentar. Capitolul secund abordează metodele prin care blogul poate produce bani.
În timp ce mediul online aduce o abundență de informații la un click distanță, consumatorul de media devine mai selectiv cu materialul pe care îl accesează și ajunge să abadoneze repede un text, dacă este prea greoi. Ca atare, pentru a-l determina să petreacă mai mult timp pe pagina articolului/investigației jurnalistului, se pot folosi instrumente digitale de vizualizare, gratuite și intuitive. Al treilea capitol prezintă câteva astfel de instrumente.
Lucrarea poate fi accesată mai jos: