Analiza: Numai 25% din valoarea totala a achizitiilor derulate in 2012 au fost contracte finantate din fonduri UE

Sistemul romanesc de achizitii publice, cu o valoare de peste 15 miliarde de euro, trebuie reformat de o manier radicala, mai ales la nivelul institutiilor responsabile respectiv al atributiilor acestora, au concluzionat participantii la seminarul Achizitii publice sustenabile pentru eficientizarea investitiilor in Romania organizat de Institutul pentru Politici Publice (IPP) – transmite organizatia.

Cei prezenti – lideri ai actualei conduceri a ANRMAP, a UCVAP, a CNSC, a ANI, fosti presedinti ai ANRMAP, directori ai Agentiilor de Dezvoltare Regionala dar si experti olandezi in achizitii publice, au agreat asupra urmatoarelor concluzii strategice pe care Guvernul trebuie sa le aiba in vedere in continuare:

– Proiectul noii Directive Europene reprezinta o oportunitate pentru  evaluarea si amendarea cadrului legal (actualul cadru institutional)

nal nu mai este functional, fiind neadaptat evolutiilor inregistrare de-a lungul anilor) dar acest proces trebuie facut cu prudenta. Nu trebuie copiata Directiva ca atare ci gasite efectiv elementele menite sa modernizeze profund achizitiile publice. Sistemul nu trebuie supra-reglementat.

– Statul roman trebuie sa aseze noile politici publice in domeniu pe premise corecte si sa admita ca actualul sistem al achizitiilor publice nu reprezinta o piata concurentiala, datele aratand ca in acest moment, o serie de operatori par ca au “capturat” piata achizitiilor estimata la peste 15 miliarde de euro in 2012.

– Politicile de pregatire a personalului trebuie regandite, prin schimbarea opticii catre cooptarea unor structuri asociative ale specialistilor in diferite domenii in care se efectueaza achizitiile avand in vedere experienta limitata a angajatilor in sistemul public si presiunea corespunzatoare de a fi facuti responsabili pentru calitatea achizitiilor efectuate.

– Este necesara fixarea unor repere minimale de calitate pentru efectuarea unor servicii sau lucrari avand corespondente de preturi medii pentru diferite categorii de produse, indreptand astfel sistemul catre standardizare, fara insa a elimina posibilitatea ca, peste aceste repere, fiecare autoritate contractanta sa adauge elemente de particularitate.

– Intre institutiile de control trebuie sa existe o coordonare, intreaga abordare a Autoritatii de Audit urmand sa fie indreptata si catre prevenirea problemelor din sistem, ci nu numai catre sanctionarea cu orice pret a autoritatilor contractante. Cu referire la activitatea organelor de control, una dintre cele mai dificile aspecte se refera la practicile de evaluare asupra oportunitatii investitiilor din fonduri publice.

Citește mai multe pe http://www.euractiv.ro/