Register

Watchdog


Stimaţi domni senatori,

Întrucât aţi dat publicităţii o scrisoare destinată preşedintelui României în legătură cu un aspect judiciar şi pentru a participa în mod efectiv la dezbaterea publică pe care nu mă îndoiesc că v-aţi dorit-o procedând astfel, înţeleg să îmi exprim punctul de vedere în virtutea îndatoririi mele deontologice de a susţine şi promova statul de drept şi a angajamentului meu de a adopta o poziţie publică fermă atunci când se pune în discuţie orice subiect major de interes public privind justiţia şi mai ales reputaţia magistraţilor.

Ţin să subliniez de la bun început că nu încerc nici pe departe să acopăr o eventualitate disfuncţionalitate a sistemului judiciar, ci consider că demersul meu se impune pentru a lămuri exact opinia publică, dar şi pe dvs, asupra anumitor aspecte invocate.

România este stat democratic, unde funcţionează principiul separaţiei puterilor în stat. Acesta presupune că justiţia trebuie să fie independentă. Şi asta nu ca un privilegiu, ci ca o garanţie pentru cetăţeanul obişnuit că soluţia unui proces nu poate fi influenţată prin intervenţia vreunui politician sau alt gen de imixtiuni. Dvs cunoaşteţi acest principiu şi, odată cu învestirea dvs. în demnitatea de senatori ai României, aţi jurat să îl apăraţi. Ca şi mine, de altfel, la învestirea în funcţia de judecător. Constatând însă că prin cele conţinute în scrisoarea deschisă prin care dvs. cereţi preşedintelui României să procedeze la `demiterea sau demisia` a preşedintelui ICCJ şi a procurorului-şef al DNA demersul dvs ar putea fi interpretat ca o imixtiune în cariera celor doi înalţi magistraţi, cu tot respectul cuvenit vă reamintesc câteva dintre reglementările care privesc atât procedurile judiciare, cât şi cele care privesc cariera magistraţilor.

Sustinem o justitie independenta

Organizațiile semnatare susțin și se alătură demersurilor Uniunii Naționale a Judecătorilor din România privind clarificarea problemei potențialilor ofițeri acoperiți în Justiție și a celei privind limitele implicării serviciilor de informații în procedurile judiciare.

Este vital ca CSM să asigure verificarea reală a declarațiilor pe care magistrații le depun cu privire la neapartenența la serviciile de informații.

Considerăm că este un drept al tuturor cetățenilor din România să beneficieze de o Justiție liberă de orice influențe și ingerințe.

Separarea clară a puterilor în stat este o garanție esențială a democrației și a statului de drept.

Firmele paravan ascund identitatea beneficiarilor reali ai unei companii. Ele se află în centrul aranjamentelor care fac posibilă spălarea banilor proveniți din infracțiuni și din fraudă fiscală la scară mare. Ele trebuie să dispară. Directiva care urmează să fie adoptată pe 19 mai 2015 de către Parlamentul European din Strasbourg nu va permite rezolvarea aceastei probleme grave, dar noi putem face ceva: putem semna Inițiativa Cetățenească Europeană pentru lichidarea societăților paravan, pentru a oblige Comisia Europeană să pună capăt odată pentru totdeauna acestor structuri care, autorizate în numeroase țări, inclusiv unele din inima Europei, le permit infractorilor și escrocilor să prospere.

Considerăm că se impune ca întregul proces de selecție pentru viitorul procuror șef al DIICOT să fie complet transparent în sensul recomandărilor Comisiei Europene. Amintim că în Raportul MCV din 2015 Comisia a solicitat României „să se asigure că procedura de numire a noului procuror șef al DIICOT este transparentă și bazată pe merit”. În Rapoartele MCV din 2013 și 2014, exprimându-și îngrijorarea cu privire la modul de selecție, Comisia Europeană recomandase României să se asigure că persoana numită la conducerea DIICOT „este aleasă în urma unui proces de selecție deschis și transparent, dintr-o rezervă suficient de mare de candidați cu cele mai înalte calificări, care îndeplinesc criteriile impuse în materie de competențe profesionale și integritate.”

BUCUREȘTI, 20 februarie 2015 – Întârzierile privind programarea şi contractarea fondurilor europene din bugetul 2014-2020 riscă să afecteaze capacitatea de implementare a măsurilor înscrise în Planul naţional de acţiune pentru implementarea Strategiei Naționale Anticorupție (SNA) 2012-2015. Instituţiile publice, organizaţiile neguvernamentale şi alţi actori interesaţi de creşterea transparenţei şi integrităţii din cadrul autorităţilor publice se găsesc în imposibilitatea de-a demara proiecte legate de prevenirea și combaterea corupției în prima jumătate a anului 2015.

Ministerul Fondurilor Europene are datoria de a se consulta cu toate părţile implicate, pentru a adopta cât mai curând posibil actele normative fără de care Ghidul solicitantului, Procedura de contractare şi Formularul de prezentare a propunerilor de proiecte nu vor putea fi adoptate.

Cele trei acte normative trebuie să cuprindă, într-o exprimare clară, reguli simple şi stabile pentru:

- cheltuielile eligibile în cadrul contractelor;
- criteriile de selecţie a partenerilor pentru proiectele contractate;
- sistemul de raportare în format electronic a indicatorilor, activităţilor şi rapoartelor. 



Organizaţiile semnatare îşi exprimă indignarea pentru modul în care Camera Deputaţilor, sub conducerea preşedintelui Valeriu Zgonea, nesocoteşte o decizie a Curţii Constituţionale privind 
Ordonanţa de Urgenţă 55/2014 (a migraţiei politice a aleşilor locali) prin amânarea unei decizii până la data limită, invocarea de motive implauzibile pentru neîntocmirea raportului în comisia de specialitate şi, în consecinţă, aprobarea tacită a actului normativ.

În acest mod continuă decredibilizarea Parlamentului României: cu justificarea ridicolă „n-am avut timp să-mi fac tema”, Camera Deputaţilor adoptă tacit o OUG declarată neconstituţională de CCR, ceea ce este inacceptabil, indiferent de complicaţiile procedurale invocate.

La inițiativa Monicăi Macovei, 40 de europarlamentari au cerut președintelui Ilham Aliyev și ministrului justiției din Azerbaijan eliberarea imediată a Khadijei Ismayilova, ziaristă de investigații a postului Radio Europa Liberă și a organizației Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP).

Khadija a fost arestată în 5 decembrie 2014, la Baku.

„... acuzațiile i-au fost aduse a doua zi după publicarea unui document de 60 de pagini în care șeful administrației domnului Aliyev critica dur activitățile doamnei Ismayilova. Toate publicațiile internaționale descriu arestarea ziaristei ca fiind motivată politic de investigațiile ei privind condcerea azeră și implicarea jurnalistei în apărarea drepturilor omului”, se arată în apelul europarlamentarilor.

„Din Balcani la Marea Neagră și până în Golful Bengal, corupția expune națiuni și popoare amenințărilor directe din interior și le face vulnerabile manipulărilor din afară. Suntem conștienți de aceste amenințări, iar ambasadele noastre din peste 20 de țări din centrul și estul Europei elaborează acum planuri de acțiune pentru susținere și cooperare în ceea ce privește reformele anti-corupție din țările gazdă.”

Acest discurs rostit de Sarah Sewall, sub-secretar pentru Securitate Civilă, Democrație și Drepturile Omului, a provocat reacția dură a premierului Viktor Orban care a denunțat „presiuni” din partea SUA și a ministrului de externe Peter Szijjarto care a acuzat „un plan anticorupție pregătit de un stat străin”.

PROIECTE NAŢIONALE

 

 

Blazonul Freedom House
E cât se poate de trist-semnificativ că un astfel de concurs nu este organizat de uniunile noastre de creaţie, de asociaţiile ziariştilor sau de Ministerul Culturii, ci de blazonul Freedom House. Într-un fel, poate e mai bine aşa...
Criticul literar Dan C. Mihăilescu este membru al juriului „Tânărul Jurnalist al Anului” secțiunea „Cultură”

Freedom House România este o organizaţie non-profit, nepărtinică, ce promovează demnitatea umană, libertatea, egalitatea şi democraţia. Freedom House și-a câștigat un renume bine întemeiat, ca promotor al drepturilor fundamentale ale omului și al valorilor democratice, al statului de drept şi al bunei guvernări.

Libertatea este posibilă numai într-un sistem politic democratic ce garantează diversitatea opiniilor, libertatea de expresie, dreptul la liberă informare, libera asociere și credința, protecţia și respectarea drepturilor minorităţilor.

Freedom House România sprijină inițiativele civice non-violente din societățile în care libertatea este refuzată sau amenințată și contestă orice idei și inițiative care contravin dreptului de a fi liber al fiecărui om.

Freedom House în imagini

copyright © 2013 Freedom House | Toate drepturile rezervate