Register

Watchdog



Organizațiile semnatare, membre ale Inițiativei pentru o Justiție Curată, salută decizia Guvernului României de a publica primele două proiecte de lege privind achizițiile publice, solicitând totodată prelungirea termenului de consultare publică cu 60 de zile.


Termenul actual privind consultarea publică, de numai zece zile, expiră la 1 august și este cu totul nepotrivit în cazul unui pachet legislativ de o asemenea importanță. 

Cele peste douăzeci de inițiative legislative aflate pe ordinea de zi a Comisiei juridice a Camerei Deputaților pun sub semnul întrebării angajamente luate constant de statul român, din 2006 încoace, din momentul instituirii Mecanismului de Cooperare și Verificare. Ele nu respectă în mod evident angajamentele României de asigurare a calității și stabilității cadrului legislativ anticorupție și de integritate.
Atacurile impotriva presedintelui Inaltei Curti si a procurorului sef al DNA fac parte dintr-o campanie orchestrata, neexistand niciun temei pentru demiterea lor, declara Cristina Guseth, director al Freedom House Romania.

Intr-un scurt interviu acordat Ziare.comCristina Guseth reaminteste ca in ultimii ani DNA a devenit una dintre cele mai credibile institutii, fiind nominalizata de catre Comisia Europeana intre cele mai eficace institutii anticoruptie din UE, in timp ce Livia Stanciu este un magistrat care s-a impus prin "integritate, curaj si profesionalism", fiind "singura persoana nominalizata in discursul vicepresedintelui SUA, Joe Biden, la Cotroceni, in 2014". (...)



Prin decizia de astăzi, Senatul României l-a pus mai presus de lege pe senatorul Dan Şova, în dispreţul unor decizii ale Curţii Constituţionale. Senatorii continuă astfel politica arbitrară, lipsită de criterii obiective, privind încuviinţarea cererilor DNA, în ciuda angajamentelor publice luate la începutul anului de liderii celor mai importante partide parlamentare.

În acelaşi timp, ne exprimăm profunda îngrijorare cu privire la avalanşa de iniţiative legislative de modificare a Codului de procedură penală, precum şi a legislaţiei anticorupţie şi de promovare a integrităţii. Odată adoptate, modificările propuse ar avea consecinţe grave asupra eficacităţii în combaterea corupţiei şi a infracţionalităţii în general.


Stimaţi domni senatori,

Întrucât aţi dat publicităţii o scrisoare destinată preşedintelui României în legătură cu un aspect judiciar şi pentru a participa în mod efectiv la dezbaterea publică pe care nu mă îndoiesc că v-aţi dorit-o procedând astfel, înţeleg să îmi exprim punctul de vedere în virtutea îndatoririi mele deontologice de a susţine şi promova statul de drept şi a angajamentului meu de a adopta o poziţie publică fermă atunci când se pune în discuţie orice subiect major de interes public privind justiţia şi mai ales reputaţia magistraţilor.

Ţin să subliniez de la bun început că nu încerc nici pe departe să acopăr o eventualitate disfuncţionalitate a sistemului judiciar, ci consider că demersul meu se impune pentru a lămuri exact opinia publică, dar şi pe dvs, asupra anumitor aspecte invocate.

România este stat democratic, unde funcţionează principiul separaţiei puterilor în stat. Acesta presupune că justiţia trebuie să fie independentă. Şi asta nu ca un privilegiu, ci ca o garanţie pentru cetăţeanul obişnuit că soluţia unui proces nu poate fi influenţată prin intervenţia vreunui politician sau alt gen de imixtiuni. Dvs cunoaşteţi acest principiu şi, odată cu învestirea dvs. în demnitatea de senatori ai României, aţi jurat să îl apăraţi. Ca şi mine, de altfel, la învestirea în funcţia de judecător. Constatând însă că prin cele conţinute în scrisoarea deschisă prin care dvs. cereţi preşedintelui României să procedeze la `demiterea sau demisia` a preşedintelui ICCJ şi a procurorului-şef al DNA demersul dvs ar putea fi interpretat ca o imixtiune în cariera celor doi înalţi magistraţi, cu tot respectul cuvenit vă reamintesc câteva dintre reglementările care privesc atât procedurile judiciare, cât şi cele care privesc cariera magistraţilor.

Sustinem o justitie independenta

Organizațiile semnatare susțin și se alătură demersurilor Uniunii Naționale a Judecătorilor din România privind clarificarea problemei potențialilor ofițeri acoperiți în Justiție și a celei privind limitele implicării serviciilor de informații în procedurile judiciare.

Este vital ca CSM să asigure verificarea reală a declarațiilor pe care magistrații le depun cu privire la neapartenența la serviciile de informații.

Considerăm că este un drept al tuturor cetățenilor din România să beneficieze de o Justiție liberă de orice influențe și ingerințe.

Separarea clară a puterilor în stat este o garanție esențială a democrației și a statului de drept.

Firmele paravan ascund identitatea beneficiarilor reali ai unei companii. Ele se află în centrul aranjamentelor care fac posibilă spălarea banilor proveniți din infracțiuni și din fraudă fiscală la scară mare. Ele trebuie să dispară. Directiva care urmează să fie adoptată pe 19 mai 2015 de către Parlamentul European din Strasbourg nu va permite rezolvarea aceastei probleme grave, dar noi putem face ceva: putem semna Inițiativa Cetățenească Europeană pentru lichidarea societăților paravan, pentru a oblige Comisia Europeană să pună capăt odată pentru totdeauna acestor structuri care, autorizate în numeroase țări, inclusiv unele din inima Europei, le permit infractorilor și escrocilor să prospere.

Considerăm că se impune ca întregul proces de selecție pentru viitorul procuror șef al DIICOT să fie complet transparent în sensul recomandărilor Comisiei Europene. Amintim că în Raportul MCV din 2015 Comisia a solicitat României „să se asigure că procedura de numire a noului procuror șef al DIICOT este transparentă și bazată pe merit”. În Rapoartele MCV din 2013 și 2014, exprimându-și îngrijorarea cu privire la modul de selecție, Comisia Europeană recomandase României să se asigure că persoana numită la conducerea DIICOT „este aleasă în urma unui proces de selecție deschis și transparent, dintr-o rezervă suficient de mare de candidați cu cele mai înalte calificări, care îndeplinesc criteriile impuse în materie de competențe profesionale și integritate.”

PROIECTE NAŢIONALE

 

 

Blazonul Freedom House
E cât se poate de trist-semnificativ că un astfel de concurs nu este organizat de uniunile noastre de creaţie, de asociaţiile ziariştilor sau de Ministerul Culturii, ci de blazonul Freedom House. Într-un fel, poate e mai bine aşa...
Criticul literar Dan C. Mihăilescu este membru al juriului „Tânărul Jurnalist al Anului” secțiunea „Cultură”

Freedom House România este o organizaţie non-profit, nepărtinică, ce promovează demnitatea umană, libertatea, egalitatea şi democraţia. Freedom House și-a câștigat un renume bine întemeiat, ca promotor al drepturilor fundamentale ale omului și al valorilor democratice, al statului de drept şi al bunei guvernări.

Libertatea este posibilă numai într-un sistem politic democratic ce garantează diversitatea opiniilor, libertatea de expresie, dreptul la liberă informare, libera asociere și credința, protecţia și respectarea drepturilor minorităţilor.

Freedom House România sprijină inițiativele civice non-violente din societățile în care libertatea este refuzată sau amenințată și contestă orice idei și inițiative care contravin dreptului de a fi liber al fiecărui om.

Freedom House în imagini

copyright © 2013 Freedom House | Toate drepturile rezervate