Register

Watchdog

În 2015 suntem în măsură să adăugăm la secțiunile clasice ale concursului Tânărul Jurnalist al Anului (Actualitate internă, Economie, Justiție și Stat de drept și Mediu) o nouă secțiune cerută de public și vitregită de mulți patroni de publicații - Investigații.

Vom departaja astfel mai bine domeniile față de anul trecut (când candidaturile excelente și diverse de la „Justiție și Stat de drept” au pus juriul într-o poziție foarte dificilă). Îi vom recompensa pe măsură atât pe ziariștii care urmăresc în mod curent evoluția justiției în România (activitatea parchetelor, evoluția dosarelor în instanțe, amenințările la adresa statului de drept, reforma justiției și activitatea instituțiilor fundamentale ale statului etc.) și care se pot înscrie la Justiție și Stat de drept, cât și pe aceia care investighează evaziunea fiscală, contrabanda, spălarea de bani, corupția și care își pot trimite cele mai bune anchete publicate la secțiunea Investigații.

Nu întoarceţi justiţia în anii '90!

Consiliul Superior al MagistraturiiConsiliul Superior al Magistraturii
Organizațiile semnatare, membre ale Inițiativei pentru o Justiție Curată, atrag atenția că unele dintre propunerile de modificare a legii privind Statutul Magistraților pot afecta progresul înregistrat de România în reforma sistemului judiciar.

Posibilitatea numirii fără concurs a avocaților cu vechime de 18 ani în funcțiile de judecător sau procuror ori posibilitatea revenirii în magistratură, fără concurs, a unor judecători sau procurori care au demisionat, singura condiție fiind ca aceștia să fi avut anterior demisiei zece ani vechime ca magistrați (variante adoptate la ședinţa din 21 iulie 2015 a Comisiei nr. 1 a CSM), deschid calea numirilor politice sau preferențiale în magistratură.

În ultimii ani sistemul judiciar din România a arătat că poate să performeze și să elimine din rândul magistraților pe cei cu privire la care au existat supiciuni de corupție și lipsă de integritate. Aceste performanțe au apărut pentru că din punct de vedere legislativ sistemului judiciar i s-a garantat independența și pentru că s-au creat în interiorul sistemului mecanisme de rezolvare a problemelor de integritate. În aceste condiții este inacceptabil ca printr-o modificare legislativă precum cea care se prefigurează să anulăm ce s-a câștigat în ultimii ani și să întoarcem sistemul judiciar din România în anii ’90.



Organizațiile semnatare, membre ale Inițiativei pentru o Justiție Curată, salută decizia Guvernului României de a publica primele două proiecte de lege privind achizițiile publice, solicitând totodată prelungirea termenului de consultare publică cu 60 de zile.


Termenul actual privind consultarea publică, de numai zece zile, expiră la 1 august și este cu totul nepotrivit în cazul unui pachet legislativ de o asemenea importanță. 

Cele peste douăzeci de inițiative legislative aflate pe ordinea de zi a Comisiei juridice a Camerei Deputaților pun sub semnul întrebării angajamente luate constant de statul român, din 2006 încoace, din momentul instituirii Mecanismului de Cooperare și Verificare. Ele nu respectă în mod evident angajamentele României de asigurare a calității și stabilității cadrului legislativ anticorupție și de integritate.
Atacurile impotriva presedintelui Inaltei Curti si a procurorului sef al DNA fac parte dintr-o campanie orchestrata, neexistand niciun temei pentru demiterea lor, declara Cristina Guseth, director al Freedom House Romania.

Intr-un scurt interviu acordat Ziare.comCristina Guseth reaminteste ca in ultimii ani DNA a devenit una dintre cele mai credibile institutii, fiind nominalizata de catre Comisia Europeana intre cele mai eficace institutii anticoruptie din UE, in timp ce Livia Stanciu este un magistrat care s-a impus prin "integritate, curaj si profesionalism", fiind "singura persoana nominalizata in discursul vicepresedintelui SUA, Joe Biden, la Cotroceni, in 2014". (...)



Prin decizia de astăzi, Senatul României l-a pus mai presus de lege pe senatorul Dan Şova, în dispreţul unor decizii ale Curţii Constituţionale. Senatorii continuă astfel politica arbitrară, lipsită de criterii obiective, privind încuviinţarea cererilor DNA, în ciuda angajamentelor publice luate la începutul anului de liderii celor mai importante partide parlamentare.

În acelaşi timp, ne exprimăm profunda îngrijorare cu privire la avalanşa de iniţiative legislative de modificare a Codului de procedură penală, precum şi a legislaţiei anticorupţie şi de promovare a integrităţii. Odată adoptate, modificările propuse ar avea consecinţe grave asupra eficacităţii în combaterea corupţiei şi a infracţionalităţii în general.


Stimaţi domni senatori,

Întrucât aţi dat publicităţii o scrisoare destinată preşedintelui României în legătură cu un aspect judiciar şi pentru a participa în mod efectiv la dezbaterea publică pe care nu mă îndoiesc că v-aţi dorit-o procedând astfel, înţeleg să îmi exprim punctul de vedere în virtutea îndatoririi mele deontologice de a susţine şi promova statul de drept şi a angajamentului meu de a adopta o poziţie publică fermă atunci când se pune în discuţie orice subiect major de interes public privind justiţia şi mai ales reputaţia magistraţilor.

Ţin să subliniez de la bun început că nu încerc nici pe departe să acopăr o eventualitate disfuncţionalitate a sistemului judiciar, ci consider că demersul meu se impune pentru a lămuri exact opinia publică, dar şi pe dvs, asupra anumitor aspecte invocate.

România este stat democratic, unde funcţionează principiul separaţiei puterilor în stat. Acesta presupune că justiţia trebuie să fie independentă. Şi asta nu ca un privilegiu, ci ca o garanţie pentru cetăţeanul obişnuit că soluţia unui proces nu poate fi influenţată prin intervenţia vreunui politician sau alt gen de imixtiuni. Dvs cunoaşteţi acest principiu şi, odată cu învestirea dvs. în demnitatea de senatori ai României, aţi jurat să îl apăraţi. Ca şi mine, de altfel, la învestirea în funcţia de judecător. Constatând însă că prin cele conţinute în scrisoarea deschisă prin care dvs. cereţi preşedintelui României să procedeze la `demiterea sau demisia` a preşedintelui ICCJ şi a procurorului-şef al DNA demersul dvs ar putea fi interpretat ca o imixtiune în cariera celor doi înalţi magistraţi, cu tot respectul cuvenit vă reamintesc câteva dintre reglementările care privesc atât procedurile judiciare, cât şi cele care privesc cariera magistraţilor.

Sustinem o justitie independenta

Organizațiile semnatare susțin și se alătură demersurilor Uniunii Naționale a Judecătorilor din România privind clarificarea problemei potențialilor ofițeri acoperiți în Justiție și a celei privind limitele implicării serviciilor de informații în procedurile judiciare.

Este vital ca CSM să asigure verificarea reală a declarațiilor pe care magistrații le depun cu privire la neapartenența la serviciile de informații.

Considerăm că este un drept al tuturor cetățenilor din România să beneficieze de o Justiție liberă de orice influențe și ingerințe.

Separarea clară a puterilor în stat este o garanție esențială a democrației și a statului de drept.

PROIECTE NAŢIONALE

 

 

Presa română încă are resurse de a produce investigații relevante. E meritul ziariștilor.
Acest program mi-a arătat că, în pofida uriaşelor dificultăți cu care se confruntă, presa română încă are resurse de a produce investigații relevante şi de mare interes public. Sau poate ar trebui să spun că e mai degrabă meritul ziariştilor, decât al presei ca atare.
Liviu Avram, redactor șef adjunct al ziarului Adevărul, este trainer în cadrul proiectului Supporting Investigative Journalism derulat de Freedom House Romania

Freedom House România este o organizaţie non-profit, nepărtinică, ce promovează demnitatea umană, libertatea, egalitatea şi democraţia. Freedom House și-a câștigat un renume bine întemeiat, ca promotor al drepturilor fundamentale ale omului și al valorilor democratice, al statului de drept şi al bunei guvernări.

Libertatea este posibilă numai într-un sistem politic democratic ce garantează diversitatea opiniilor, libertatea de expresie, dreptul la liberă informare, libera asociere și credința, protecţia și respectarea drepturilor minorităţilor.

Freedom House România sprijină inițiativele civice non-violente din societățile în care libertatea este refuzată sau amenințată și contestă orice idei și inițiative care contravin dreptului de a fi liber al fiecărui om.

Freedom House în imagini

copyright © 2013 Freedom House | Toate drepturile rezervate