Register

Watchdog

Organizațiile semnatare consideră inacceptabil ca acte normative de importanță deosebită cum sunt cele care privesc grațierea colectivă și modificările codurilor penale să fie elaborate în secret și promovate pe agenda Guvernului fără o consultare reală a societății românești, fără  a oferi posibilitatea societății civile, reprezentanților sistemului judiciar și tuturor celor care sunt în mod real interesați, de a-și exprima punctul de vedere. Aceste practici aruncă România înapoi în anii 90 și sunt incompatibile cu standardele unei țări care este membră UE.

De altfel, acordarea unei grațieri colective prin intermediul unei ordonanțe de urgență este o acțiune fără precedent în istoria postdecembristă a României. Grațierile colective anterioare s-au făcut prin lege, după dezbateri parlamentare care oferă posibilitatea puterii și opoziției de a expune argumente pro și contra acestei măsuri, așa cum este firesc într-o democrație.
Semnatarii acestei petiții solicită președintelui, premierului și președintelui PSD ca partid cu majoritate parlamentară după alegeri precum şi opoziţiei să pregătească măsuri adecvate, inclusiv suspendarea finanțării prin împrumutul de sprijin bugetar (și alte formule de asistență financiară), dacă Parlamentul de la Chișinău adoptă așa-numita lege pentru „liberalizarea capitalului și stimularea fiscală”. Download [76,61 KB]
Expert Forum (EFOR)
Centrul Român de Politici Europene (CRPE)
Freedom House România (FHR)
Grupul de Dialog Social (GDS)
Institutul de Politici Publice (IPP)
Academia de Advocacy

Centrul Român de Politici Europene (CRPE), Expert Forum (EFOR),Freedom House România (FHR), Grupul pentru Dialog Social (GDS) și mișcarea civică Inițiativa România(IR) cer demisia imediată a Președintelui Senatului României, Călin Popescu Tăriceanu.

Cerem demisia Președintelui Senatului întrucât acesta a solicitat partidelor parlamentare să blocheze cererile de ridicare a imunității parlamentarilor în dosarele penale instrumentate de Direcția Națională Anticorupție.

Constatăm cu surprindere şi îngrijorare declanşarea unei proceduri de cercetare de către Consiliul de Onoare al Societăţii Române de Radiodifuziune împotriva a trei jurnalişti ai Radio România Actualităţi: Mira Gomboş, Alexandru Rusu, Cătălin Gomboş. Semnalăm faptul că însăşi o asemenea declanşare a cercetării împotriva celor trei jurnaliști - avertizori publici înseamnă o lezare a dreptului la liberă exprimare.

Raportul lansat marți, 26 aprilie 2016, de Freedom House România surprinde dezvoltarea instituțională a organismelor cu atribuții în identificarea, sechestrarea și confiscarea produselor infracționale: de la Compartimentul de investigații financiare înființat de DNA pentru identificarea bunurilor ascunse și a fluxurilor financiare ilegale și Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate din subordinea Ministerului Justiției care va gestiona bunurile sechestrate, până la Direcția de executări silite – cauze speciale înființată recent în cadrul ANAF, structură ce cuprinde juriști, economiști și ofițeri de poliție judiciară pentru executarea hotărârilor privind recuperarea prejudiciilor sau preluarea efectivă în proprietatea statului a bunurilor confiscate.

Raportul arată că o primă evaluare a acestei noi direcții ANAF, operațională din ianuarie 2016, indică în acest moment peste 20.000 de titluri executorii, circa 7 miliarde de lei prejudicii și confiscări, doar o treime dintre acestea fiind acoperite de sechestre puse în faza de urmărire penală.

Ne adresăm CNA în calitatea sa de unică autoritate de reglementare și control asupra spațiului audiovizual. Considerăm că postul de televiziune Antena 3 a depășit cu mult limitele prevăzute de lege și de codul audiovizualului.

Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei şi nici dreptul la propria imagine.” Așa prevede art. 30 (6) din Constituția României.

Cerem Consiliului Național al Audiovizualului să-și îndeplinească rolul de garant al interesului public, al informării corecte şi libertăţii de conştiinţă şi să sancționeze derapajele evidente ale postului Antena 3. Consiliul Național al Audiovizualului are obligația dată de lege de a corecta drumul ales de către acest post. Licența audiovizuală pe care CNA i-a acordat-o nu este un bun privat, ci un act juridic eliberat de statul român, cu anumite condiții, pe care acest post în mod vădit le încalcă adesea, cu aprobarea tacită a CNA.


Am luat act cu indignare de concertarea mai multor factori instituţionali şi politici împotriva executării legale şi legitime a unei hotărâri judecătoreşti definitive, nepusă în execuţie din august 2014

În acest sens:

Organizațiile semnatare denunţă încercarea unor politicieni de a lega acţiunea de recuperare a ANAF de o presupusă limitare a libertăţii presei. Televiziunilor din trustul Intact Media Group nu li s-a retras licenţa de funcţionare, iar timpul scurs din august 2014 ar fi fost suficient pentru găsirea unui alt sediu pentru studiouri. Notificarea „evacuarii voluntare“ poate fi contestată în justiție, televiziunile grupului Intact având astfel la dispoziție timp suficient pentru o mutare.

Organizațiile semnatare îşi exprimă indignarea cu privire la hotărârea Senatului României de a-l fi convocat pe primul-ministru, d-l Dacian Cioloş, pentru „a da explicaţii“, pe data de 17 februarie. Nu există niciun temei legal pentru ca Senatul (sau Parlamentul) să exercite presiuni pentru a determina nerespectarea aplicării unei legi.

Ne exprimăm consternarea față de reacţia de miercuri, 17 februarie, a preşedintelui Klaus Iohannis. Omiţând să susţină legalitatea acţiunii statului în punerea în execuţie a unei hotărâri judecătoreşti, bagatelizînd-o şi depreciind-o, preşedintele:

– a subminat autoritatea statului român;

– a sugerat că legea nu e egală pentru toţi;

– a părut să aibă în vedere interesele unui grup infracţional mai curând decât interesul public;

– a subminat lupta anticorupţie, care rămâne incompletă dacă averile dobândite fraudulos nu sunt confiscate;

- a abătut atenţia de la problema reală a întârzierii recuperării prejudiciului unor infracţiuni (60 de milioane de euro) și a confiscării produselor acestor infracțiuni la problema – falsă în acest caz – a limitării libertăţii presei.

Susţinem poziţia corectă adoptată recent de Consiliul Suprem al Magistraturii, susţinem poziţia corectă a primului ministru, aşa cum a apărut ea în discursul iniţial ţinut în Senat. Susţinem cu toată puterea orice luări de poziţii ale unor partide, organizaţii şi cetăţeni care nu acceptă ca România să redevină terenul de acţiune al unor grupuri infracţionale organizate. Solicităm oamenilor politici ca, înainte de orice, să-şi onoreze jurământul solemn de a respecta Constituţia şi legile ţării.

Grupul pentru Dialog Social (GDS)  

Freedom House România (FHR)

Expert Forum (EFOR)

Centrul Roman de Politici Europene (CRPE)

Solicităm deputaților să respingă la votul în Plen așa-numita „Lege a defăimării”.

Organizațiile semnatare consideră că inițiativa PSD (Liviu Dragnea) - „Proiect de Lege privind promovarea demnității umane și toleranței față de diferențele de grup” - este de natură a aduce grave atingeri libertății de exprimare, garantată de Art. 30 al Constituției României.

Într-o societate democratică, liberă și tolerantă nu se pot interzice prin lege opinii care ofensează indivizi ori comunități.

De altfel, jurisprudența constantă a Curții Europene a Drepturilor Omului arată că libertatea de exprimare include și opiniile care „ofensează, șochează ori neliniștesc”, nu doar pe acelea considerate inofensive ori primite favorabil de societate sau de diferite comunități.

Page 1 of 14

PROIECTE NAŢIONALE

 

 

Cei care au câștigat și-au confirmat mai târziu valoarea
Cei care au câştigat de-a lungul timpului şi-au confirmat mai târziu valoarea, dovedind că selecţia este făcută într-un mod foarte riguros. Pentru mine a însemnat un plus de credibilitate ca jurnalist.
Serinela Spătărelu este director al Ziare.com, laureat al premiului „Tânărul Jurnalist al Anului” în 2003

Freedom House România este o organizaţie non-profit, nepărtinică, ce promovează demnitatea umană, libertatea, egalitatea şi democraţia. Freedom House și-a câștigat un renume bine întemeiat, ca promotor al drepturilor fundamentale ale omului și al valorilor democratice, al statului de drept şi al bunei guvernări.

Libertatea este posibilă numai într-un sistem politic democratic ce garantează diversitatea opiniilor, libertatea de expresie, dreptul la liberă informare, libera asociere și credința, protecţia și respectarea drepturilor minorităţilor.

Freedom House România sprijină inițiativele civice non-violente din societățile în care libertatea este refuzată sau amenințată și contestă orice idei și inițiative care contravin dreptului de a fi liber al fiecărui om.

Freedom House în imagini

copyright © 2013 Freedom House | Toate drepturile rezervate