Logo
Imprimă această pagină

Remember 2004. Cum a devenit Petrisor OBAE laureat TJA scriind despre publicitatea politica pe banii radioului public

Mai sunt doar două săptămâni în care vă puteți înscrie la noua secțiune - „Justiție și Stat de drept” - deschisă cu sprijinul fundației Konrad Adenauer - KAS Media Program South East Europe - în cadrul concursului Tânărul Jurnalist al Anului. 

Până atunci - o scurtă incursiune în timp. În august 2004, Petre Barbu și
Petrisor Obae publicau în săptămânalul Capital o anchetă despre publicitatea politică făcută premierului Năstase înaintea prezidențialelor în advertoriale plătite de Radioul Public.

„În primele șase luni ale acestui an, volumul brut de apariții publicitare ale SRR s-a ridicat la peste 200 de mii de euro în 13 ziare naționale. (...)Articolele, unele marcate de Publicitate, altele pur și simplu trântite în pagini, au fost plătite (...) ca parte a unei campanii de promovare a instituției. (...) Ce caută, de exemplu, două fotografii cu premierul Adrian Năstase și un interviu de un sfert de pagină într-un advertorial plătit în Adevărul (28 iunie) cu 3,850 Euro în regim de publicitate (fără „P”) despre concertul Orchestrei Naționale de la Haga? (...)Conform unor documente obținute de Capital, radioul public a plătit numai pentru patru advertoriale apărute în Adevărul (4, 26, 28 iunie și 20 iulie) aproape 500 de milioane de lei. (...) Interesant este că, deși o factură arată că SRR a plătit o pagină întreagă de publicitate în ziarul Adevărul pentru ziua de 4 iunie, în ediția respectivă nu se regăsește vreo machetă SRR. Singurul modul de o pagină este o reclamă electorală pentru Mircea Geoană.”

Interviul realizat de Petrișor Obae (care avea să devină Tânărul Jurnalist al Anului 2004, fondatorul site-ului Pagina de Media) cu șeful de atunci al radioului este năucitor. Doar un fragment:

„Capital: De ce ați publicat în regim de publicitate articole referitoare la Concertul Orchestrei Radio la Haga?Dragoș Șeuleanu: Am făcut acest lucru pentru a susține cultura națională. În același timp, interviul pe care insinuați că l-am luat special cu Adrian Năstase a fost acordat postului România Actualități și l-am preluat în ziar. A fost o onoare pentru noi ca domnul prim-ministru și domnul președinte să participe la concert. Cred că sunt figuri care reprezintă țara, nu un partid, iar în afara țării suntem români, indiferent de culoarea politică.

Capital: Dar apare într-un material plătit de radiodifuziune!

Dragoș Șeuleanu: Da, sigur, și noi l-am difuzat. În afara țării suntem români. Acesta este punctul de vedere al Radiodifuziunii. 

Capital: De ce într-o reclamă plătită de Radiodifuziune în ziarul Adevărul apare și interviul cu premierul Năstase?

Dragoș Șeuleanu: Dar ce, dom'le, premierul este din altă țară, nu are voie să vorbeasă? 

Capital: Dar vorbește și despre politică într-un material plătit de Radio!

Dragoș Șeuleanu: În afara țării politica externă este politica României.

Capital: Considerați că este etic ca imaginea premierului să fie promovată pe banii Radiodifuziunii care e finanțată din abonamentele românilor?

Dragoș Șeuleanu: Premierul României este o persoană respectată și respectabilă, care a participat la concert și și a avut un punct de vedere. Este vorba de imaginea României în afara țării. Premierul este șeful Guvernului țării noastre și a fost în străinătate. Nu are nicio legătură cu etica.

Capital: Conform unei facturi, Radiodifuziunea a plătit o pagină întreagă în Adevărul din 4 iunie. Dar macheta nu există. De ce s-a plătit o reclamă care nu se regăsește în ziar?

Dragoș Șeuleanu: Nu știu, întrebați la ziar! Noi vă întrebăm pe dumneavoastră cum vă faceți politica de marketing? E treaba noastră pentru ce am plătit!

Capital: Dar e vorba de bani publici!

Dragoș Șeuleanu: Și atunci trebuie să mă întrebați în fiecare minut despre ceea ce fac? Ține de strategia noastră de marketing!”



Petrișor Obae, fondatorul Pagina de Media, a fost Tânărul Jurnalist al Anului 2004Petrișor Obae, fondatorul Pagina de Media, a fost Tânărul Jurnalist al Anului 2004