Consiliul National de Integritate: Parlamentarii doresc eliminarea caracterului descurajator al sanctiunilor ANI

Consiliul Național de Integritate atrage atenția asupra inițiativelor parlamentarilor de modificare a Legii privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice (Legea 176/2010). Dacă acestea ar fi adoptate, România și-ar nesocoti angajamentele luate la nivel european, în cadrul Mecanismului de Cooperare și Verificare. Potrivit CNI -organism garant al independenței operaționale a Agenției Naționale de Integritate – modificarea legii în sensul dorit de parlamentari ar duce la „eliminarea completă a caracterului descurajator al sancțiunilor aplicate și ar genera lipsirea de conținut a măsurilor disciplinare care se aplică în cazul nerespectării prevederilor legale referitoare la incompatibilități și conflicte de interese.”

CNI arată că modificările propuse ar elimina sancțiunile ce decurg din încălcarea regimului conflictelor de interese și al incompatibilităților în așa fel încât persoana în cauză să nu mai poată ocupa aceeași funcție eligibilă care a generat starea de incompatibilitate ori conflictul de interese, dar să poată ocupa orice altă funcție aleasă ori numită.”

COMUNICAT AL CONSILIULUI NAȚIONAL DE INTEGRITATE

Consiliul Naţional de Integritate, în calitatea sa de garant al independenței operaționale a Agenției Naționale de Integritate, atrage atenția cu privire la faptul că proiectele de modificare a art. 25, alin. (2) din Legea nr. 176/2010 (http://goo.gl/LBoQCVhttp://goo.gl/92cfyD), în ipoteza în care ar fi adoptate, ar elimina sancțiunile ce decurg din încălcarea regimului conflictelor de interese și al incompatibilităților în așa fel încât persoana în cauză să nu mai poată ocupa aceeași funcție eligibilă care a generat starea de incompatibilitate ori conflictul de interese, dar să poată ocupa orice altă funcție aleasă ori numită.

De asemenea, amendamentele propuse se află în contradicție și cu Decizia Curții Constituționale nr. 418/2014, în care se arată faptul că „plecând de la premisa că intenția legiuitorului a fost aceea de a sancționa persoanele cu privire la care s-a constatat încălcarea regimului juridic privind incompatibilitățile sau conflictul de interese, fără a face vreo diferență între tipul funcțiilor elective deținute, Curtea constată că atribuirea pentru sintagma „aceeași funcție” a înțelesului unic de funcția care a generat starea de incompatibilitate sau conflict de interese este de natură să lipsească de eficacitate norma juridică respectivă, contrar spiritului Legii nr. 176/2010”.

În aceeași notă, având în vedere Decizia C.C.R., există riscul ca aceste amendamente să fie, ulterior, declarate neconstituționale, cu efectul de generare a unei situații de instabilitate legislativă, ceea ce ar duce la încălcarea gravă a principiului securității raporturilor juridice, principiu la care, în mod constant, se raportează jurisprudența C.E.D.O.

 Consiliul Național de Integritate consideră că adoptarea acestor propuneri ar vicia considerabil activitatea inspectorilor de integritate prin eliminarea completă a caracterului descurajator al sancțiunilor aplicate și ar genera lipsirea de conținut a măsurilor disciplinare care se aplică în cazul nerespectării prevederilor legale referitoare la incompatibilități și conflicte de interese, fapt ce ar nesocoti angajamentele asumate de România în contextul Mecanismului de Cooperare și Verificare.

Consiliul Național de Integritate este un organism reprezentativ, cu activitate nepermanentă, format în prezent dintr-un număr de membri desemnați de către fiecare grup parlamentar din Senat, plus grupul minorităților naționale din Camera Deputaților, reprezentanți ai Ministerului Justiției, Ministerului Finanțelor Publice, Asociaţiei Municipiilor din România, Asociaţiei Oraşelor din România, Asociației Comunelor din România, precum și reprezentanți ai funcționarilor publici.

CONSILIUL NAŢIONAL DE INTEGRITATE